Iskolaválasztás: nyelvmegtartás és/vagy érvényesülés
A Nemzetpolitikai Kutatóintézet Iskolaválasztás: Nyelvmegtartás és/vagy érvényesülés. A többségi nyelvű iskolaválasztás dilemmái a Kárpát-medencei magyarság szempontjából címmel konferenciát és kerekasztal-beszélgetést szervezett 2013. június 26-án Budapesten, a Magyarság Házában. A tanácskozás fókuszában az iskolaválasztás, mint élethosszig tartó következményekkel járó döntés állt, amelynek kiemelkedő jelentősége a külhoni magyarság megmaradása szempontjából is.
A konferencia megnyitó beszédeit követően oktatáskutatók számoltak be az MTA Szülőföldi Ösztöndíj Program által támogatott interjús kutatás eredményeiről, amely a többségi iskolaválasztást vizsgálta a Kárpát-medence négy országában (Románia, Szlovákia, Szerbia, Ukrajna) a magyarság aránya szempontjából egy szórvány és egy tömb településen. Elmondható, hogy a többségi iskolát választó szülők döntése hátterében egyaránt jelen van a (gyerek jövője iránti aggodalomra épülő) szülői gondoskodó diskurzus, amely gyakran társul valamiféle önlegitimálással, sérelmi beszédmóddal és szülői kompenzációval is. A kutatások emellett arra is rámutattak, hogy a magyar gyermekek nyelvi és lelki fejlődése nem zavartalan a többségi tannyelvű osztályokban: az államnyelvi kompetenciák fejlődése a magyar nyelv egyre szűkülő használatával és lelki megpróbáltatásokkal jár együtt.
A konferencia délutáni részén a külhoni magyar pedagógusszövetségek képviselői, oktatási szakértők gyűltek egy asztal köré, hogy a délelőtt elhangzott kutatási eredményekre reflektáljanak, és a többségi iskolaválasztás tendenciáját saját tapasztalataik alapján értelmezzék. A jelenlévők az esetleges válaszlépések megfogalmazásáról is közösen gondolkodtak. Ennek kapcsán felmerült a magyar iskolák modernizációja, a közösségek szerepe az iskolaválasztásban, az oktatás minőségének fejlesztése (pl. nemzetközi kompetenciamérésekhez való csatlakozás által), mint lehetséges megoldások.
A konferencián elhangzott előadások írott változatai a Kisebbségkutatás folyóirat 2013/4-es számában jelennek meg.