PÁLYÁZATI FELHÍVÁS
A BETHLEN GÁBOR ALAPKEZELŐ Zrt. (a továbbiakban: BGA Zrt.) - a BGA Pro Transilvania Kft. közreműködésével - meghívásos pályázatot hirdet az alábbi témakörökben.
A Bethlen Gábor Alapról szóló 2010. évi CLXXXII. törvény (a továbbiakban BGA tv.) és a végrehajtását szabályozó 367/2010. (XII. 30.) Korm. rendelet alapján jelen pályázat célja a Romániában élő magyarság szülőföldjén való boldogulásának, sokoldalú kapcsolatai ápolásának és fejlesztésének előmozdítása, magyar nemzeti azonosságtudatának megerősítése az oktatás és a kultúra támogatása által.
A felhívás a magyarság összetartozása jegyében értékteremtő, konkrét szellemi és/vagy tárgyi eredményt felmutatni tudó programok megvalósítására kíván ösztönözni, e célokat tükröző pályázatok támogatásával.
Romániai illetőségű, a határon túli magyar közösségfejlesztésben, a magyar anyanyelvű kultúra értékeinek megőrzésében és átadásában szerepet vállaló intézmények működésének és programjainak támogatása a pályázati felhívás mellékletei szerint.
A pályázatra meghívottak:
2.1 Jelentős szakmai és kulturális intézmények működési költségének támogatására az 1. sz. mellékletben feltüntetett intézmények
2.2 Színházak, bábszínházak, néptáncegyüttesek támogatási programjának megvalósítására a 2. sz. mellékletben feltüntetett intézmények
2.3 Kulturális és tudományos médiatámogatási program megvalósítására a 3. sz. mellékletben feltüntetett intézmények
2.4 Felsőoktatási háttérintézmények támogatási programjának megvalósítására a 4. sz. mellékletben feltüntetett intézmények
2.5 Szórványkollégiumi programok megvalósítására az 5. sz. mellékletben feltüntetett intézmények
Jelen pályázati felhívásban csak a mellékletekben felsorolt szervezetek nyújthatnak be pályázatot.
3.1 Dologi kiadások: anyagköltség, karbantartási költség, üzemeltetési kiadások, bérleti díj (ingatlan, eszközbérlet), reklám kiadások, reprezentációs kiadások, rendezvények kiadásai, szolgáltatások (eseti megbízás, szakértői szolgáltatás, közüzemi szolgáltatás, kommunikációs szolgáltatás, takarítás, őrzés), egyéb szolgáltatások (banki, hatósági, eljárási).
3.2 Személyi kiadások: bruttó bérek, bruttó megbízási díj, egyéb személyi juttatás, járulékok
3.3 Felhalmozási kiadások: beruházás, felújítás
4. Nem elszámolható költségek köre:
4.1 Egyéb személyi juttatások közül: felmondás, végkielégítés
4.2 Ingatlan- és gépjármű vásárlás
4.3 Jövedéki termékek költségei
4.4 Késedelmi kamat
4.5 Bírságok kifizetése
5. A pályázók köre:
A 2. pontban felsorolt meghívottak, figyelemmel a BGA tv. 1 §-ában foglaltakra.
6. A támogatásnyújtás kizáró feltétele, nem részesülhet támogatásban:
6.1 azok az intézmények, szervezetek, amelyek az adott pályázat megjelentetését megelőzően az Alap vagy a határon túli magyarok támogatását szolgáló bármely fejezeti kezelésű előirányzat terhére kiírt pályázatokban valótlan vagy megtévesztő adatot szolgáltattak, valótlan tartalmú, hamis vagy hamisított tartalmú okiratot használtak fel, illetve az elnyert pályázat alapján kötött szerződést - nekik felróható okból - maradéktalanul nem teljesítették (ide értve azt is, hogy elszámolási kötelezettségének nem tett eleget), vagy amelyek a céljelleggel nyújtott támogatást nem a rendeltetésének megfelelően használták fel, és az ebből eredő visszafizetési kötelezettségének nem tettek eleget, valamint amelyek a pénzügyi támogatás felhasználásával kapcsolatosan előírt elszámolási vagy számadási kötelezettség teljesítésekor valótlan tartalmú nyilatkozatot tettek, illetőleg valótlan tartalmú, hamis vagy hamisított okiratot használtak fel,
6.2 akinek az Alappal szemben lejárt fizetési kötelezettsége áll fenn, illetve lejárt határidejű – nem teljesített – elszámolási kötelezettsége áll fenn
6.3 azok az intézmények, szervezetek, amelyeknek lejárt köztartozása van,
6.4 azok az intézmények, szervezetek, amelyek végelszámolás, vagy csődeljárás alatt állnak, illetve amelyek ellen felszámolási eljárás van folyamatban
6.5 azok az intézmények, szervezetek, amelyek vezető tisztségviselője olyan szervezetnél töltött be - a pályázat benyújtását megelőző 2 éven belül - vezető tisztséget, amely szervezettel szemben a 6.2-6.4. pontban meghatározott kizáró ok valamelyike fennáll.
7. Igényelhető támogatás:
7.1 600.000 Ft – 5.000.000 Ft közötti összeg az 1. számú mellékletben felsorolt intézmények esetében. A teljes támogatási keretösszeg 67 900 000 Ft, melyet a Bethlen Gábor Alap 2014. évi költségvetése „Nemzeti jelentőségű intézmények támogatása” előirányzat terhére biztosítunk.
7.2 1.000.000 Ft – 2.500.000 Ft közötti összeg a 2. számú mellékletben felsorolt intézmények esetében. A teljes támogatási keretösszeg 50 400 000 Ft, melyet a Bethlen Gábor Alap 2014. évi költségvetése „Nemzeti jelentőségű intézmények támogatása” előirányzat terhére biztosítunk
7.3 1.000.000 Ft – 3.000.000 Ft közötti összeg a 3. számú mellékletben felsorolt intézmények esetében. A teljes támogatási keretösszeg 18 000 000 Ft, melyet a Bethlen Gábor Alap 2014. évi költségvetése „Nemzeti jelentőségű intézmények támogatása” előirányzat terhére biztosítunk
7.4 600.000 Ft – 5.000.000 Ft közötti összeg a 4. számú mellékletben felsorolt intézmények esetében. A teljes támogatási keretösszeg 21 700 000 Ft, melyet a Bethlen Gábor Alap 2014. évi költségvetése „Nemzeti jelentőségű intézmények támogatása” előirányzat terhére biztosítunk
7.5 300.000 Ft – 3.000.000 Ft közötti összeg az 5. számú mellékletben felsorolt intézmények esetében. A teljes támogatási keretösszeg 38 900 000 Ft, melyet a Bethlen Gábor Alap 2014. évi költségvetése „Nemzeti jelentőségű intézmények támogatása” előirányzat terhére biztosítunk
7.6 A támogatás formája: vissza nem térítendő támogatás, melyet egy összegben vagy részletekben folyósít a támogató.
7.7 A pályázat kiírója nem teszi kötelezővé az önrész biztosítását, de amennyiben rendelkezik a pályázó a program megvalósításához saját forrással, úgy ezt megjelölni szükséges.
8. A pályázat megvalósítási paraméterei:
8.1 Megvalósítási időszak: 2014. március 1. – 2015. február 28.
8.2 A pályázat benyújtásának kezdő időpontja: 2014. március 17.
8.3 Benyújtási határidő: 2014. április 8. (postabélyegző dátuma)
8.4 Elszámolási határidő: a támogatott program megvalósítását követő 30 napon belül, de legkésőbb 2015. március 30.
9. A pályázat benyújtásának módja:
9.1 A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. erdélyi megbízottjának (BGA Pro Transilvania kft.) honlapján (www.bgazrt.ro) található adatközlő lap pontos kitöltése
9.2 Az adatközlő lap kinyomtatása, aláírása, bélyegzése
9.3 A kinyomtatott adatközlő lap és a kötelező mellékletek (10. pontban felsorolt) postázása a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. erdélyi megbízottjának (BGA Pro Transilvania kft.) címére (400750 Cluj, OP. 1., CP. 423.
9.4 A pályázatot a mellékletekkel együtt egy eredeti példányban kérjük postázni.
10. A pályázat benyújtásához szükséges adatok, csatolandó dokumentumok, egyéb formai követelményei:
10.1 Kitöltött adatközlő lap (elérhető: www.bgazrt.ro)
10.2 A pályázat tárgyát képező tevékenység, program szakmai összefoglalója (szakmai projektterv) (űrlap elérhető a www.bgazrt.ro honlapon)
10.3 Költségterv, amely elérhető a www.bgazrt.rohonlapon
10.4 A Támogatott 30 napnál nem régebbi, eredeti hatósági igazolása a szervezet létezéséről (működési igazolás), magyar nyelvű fordítással.
10.5 Nyilatkozat működésről, pénzügyi felhasználásról és más szervezetnél betöltött vezető tisztségről amely elérhető a www.bgazrt.ro honlapon.
10.6Ingatlannal kapcsolatos okmányok, amennyiben a költségtervben támogatott tételként jelenik meg a Beruházás/Felújítás, egy hónapnál nem régebbi tulajdoni lap/telekkönyvi kivonat, valamint a beruházást kiegészítő egyéb dokumentációs anyag.
10.7 Az adatközlő lapot, a részletes szakmai projekttervet, a költségtervet és a mellékleteket elektronikus formában (CD/DVD) is kérjük mellékelni.
10.8Nyilatkozat a BGA-hoz korábban benyújtott Alapszabályról/Alapító okiratról, Pénzforgalmi számlaszámról, Aláírási címpéldányról azon pályázók részére, akik az Alap támogatásában részesültek a 2011-2013. évben és a felsorolt dokumentumokat korábban benyújtották.
Amennyiben 2011-2013. év között nem részesült támogatásban kérjük benyújtani:
11. A pályázat érvénytelen, ha:
11.1 a pályázó a pályázatot nem a felhívásban közzétett célra nyújtotta be;
11.2 a pályázatot a benyújtási határidőn túl nyújtották be;
11.3 a pályázó a kötelezően benyújtandó mellékleteket nem csatolta;
11.4 a pályázó a pályázatban nem a valóságnak megfelelő adatokat adott meg;
11.5 a pályázó határidőre nem tett eleget a hiánypótlási felszólításnak;
11.6 a pályázóra a pályázati felhívás 6. pontjában, vagy a „2014. évi Pályázati és elszámolási útmutató a meghívásos pályázatok kezeléséhez” (továbbiakban: Útmutató) című dokumentumban szereplő kizáró okok valamelyike érvényes;
12. A pályázatok elbírálásának szempontjai:
Az Alapkezelő az alábbi szempontrendszer alapján dolgozza fel a beérkezett pályázatokat:
13. Hiánypótlás:
Hiányosan és/vagy nem megfelelően kitöltött, de minden mellékletet tartalmazó pályázat esetén a hiányosság rendezésére a pályázónak egyszeri lehetősége van, melyre az erről szóló értesítés kézbesítésétől számított legfeljebb 15 naptári nap áll rendelkezésre.
14. Döntés:
A pályázatok támogatásáról a Bethlen Gábor Alapról szóló hatályos jogszabályokban meghatározottak szerint születik döntés.
A döntés-előkészítés alapján a pályázatokról a Bethlen Gábor Alap felett rendelkező Bizottság dönt. A pályázatok elbírálásáról a pályázók a Bizottság döntését követő 30 napon belül elektronikus levél formájában értesítést kapnak.
A pályázat kiírója a pályázattal kapcsolatos döntését nem indokolja, és azzal szemben jogorvoslatnak helye nincs.
15. Szerződéskötés:
A nyertes pályázókkal az Alapkezelő támogatási szerződést köt. A költségvetési támogatás felhasználásának és a szerződéskötésnek a feltételeit, illetve dokumentumait az Útmutató tartalmazza. Amennyiben a pályázat eredményéről szóló értesítésben meghatározott határidőig a szerződéskötéshez szükséges dokumentumok közül bármelyik nem érkezik be a pályázat kiírójához vagy nem felel meg az Útmutatóban meghatározott követelményeknek, úgy a szerződéskötési ajánlat hatályát veszti.
16. A támogatási szerződés megszegésének következményei:
16.1 Amennyiben a támogatott a támogatási összeget a szerződésben meghatározott céltól eltérően használja fel, vagy egyéb, a támogatással kapcsolatos fontos kötelezettségét nem teljesíti, a támogató jogosult a szerződéstől elállni, azt azonnali hatállyal felmondani és a szerződésszegés következményeit alkalmazni.
16.2 A támogatott szerződésszegése esetén köteles a támogatási összeget részben vagy egészben visszautalni. A jogosulatlanul igénybe vett költségvetési támogatás összegét a támogatott az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 53 § (3) bekezdésében meghatározott ügyleti, késedelem esetén késedelmi kamattal növelt mértékben köteles visszafizetni. Az Alapkezelő a teljesítés érdekében a szerződéskötés feltételeként pénzkövetelési biztosítékot határozhat meg.
17. A pályázati csomag elemei:
17.1. Beküldendő dokumentáció: adatközlő lap, mellékletek, valamint a CD/DVD
17.2. Tájékoztató dokumentáció: pályázati felhívás, Útmutató
A pályázati csomag elemei letölthetőek a www.bgazrt.hu és www.bgazrt.ro honlapról.
18. A pályázatokra vonatkozó speciális szabályok:
Felhívjuk a pályázók szíves figyelmét, hogy amennyiben a 2.1., 2.2. és 2.3. pályázati célokra nyújtandó támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés (EUMSZ) 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatásnak minősül, támogatása kulturális célú támogatás vagy csekély összegű (de minimis) támogatás formájában kerül megítélésre.
Kulturális célú támogatás: A határon túli magyar kultúra támogatására kulturális célú támogatás a kultúrát és a kulturális örökség megőrzését előmozdító állami támogatásokról szóló 28/2008. (II. 15.) Korm. rendelet 4. § h) pontja alapján nyújtható, az Európai Bizottság SA.34770 (2012/N-2) számú határozatával meghosszabbított N 357/2007. számú bizottsági határozat szabályainak megfelelően. Az audiovizuális ágazatban működő vállalkozások számára nem nyújtható támogatás az SA.34.770 (2012/N-2) számú bizottsági határozat alapján.
Csekély összegű (de minimis) támogatás: Csekély összegű támogatást az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. és 88. cikkelyének a csekély összegű (de minimis) támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2006. december 15-i 1998/2006/EK bizottsági rendelet (HL L 379. 2006.12.28. 5.o.) (a továbbiakban 1998/2006/EK bizottsági rendelet) szabályai alapján lehet nyújtani. Egy vállalkozásnak bármely forrásból csekély összegű támogatási jogcímen odaítélt támogatás támogatástartalma – három pénzügyi év vonatkozásában – nem haladhatja meg a 200.000 eurónak, a közúti szállítási ágazat esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszeget. Minden egyes új csekély összegű (de minimis) támogatás odaítélésekor az adott pénzügyi évben, valamint az előző két pénzügyi év alatt odaítélt de minimis támogatás teljes összegét kell figyelembe venni. A csekély összegű (de minimis) támogatás ugyanazon elszámolható költségek vonatkozásában nem halmozható állami támogatással, amennyiben az így halmozott összeg esetében a támogatási intenzitás meghaladná a Bizottság 800/2008/EK általános csoportmentességi rendeletében vagy az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott mértéket. A támogatás odaítélését megelőzően a pályázó írásos vagy elektronikus formában készített nyilatkozatot köteles eljuttatni a támogató részére a vállalkozás által a megelőző két pénzügyi évben és a folyamatban lévő pénzügyi évben kapott valamennyi csekély összegű (de minimis) támogatásról.
A kedvezményezettnek a támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őriznie, és a támogató ilyen irányú felhívása esetén köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon belül információt kell szolgáltatni.
Az Európai Unió működéséről szóló szerződés (a továbbiakban: EUMSZ) 107. cikkének (1) bekezdése értelmében – a Szerződések más rendelkezése hiányában – a belső piaccal összeegyeztethetetlen a tagállamok által vagy állami forrásból bármilyen formában nyújtott olyan támogatás, amely bizonyos vállalkozásoknak vagy bizonyos áruk termelésének előnyben részesítése által torzítja a versenyt, vagy azzal fenyeget, amennyiben ez érinti a tagállamok közötti kereskedelmet. Az EUMSZ 107. cikkének (1) bekezdésében szereplő feltételeknek (állami forrás, szelektivitás, előny a kedvezményezett vállalkozásnak minősül, tagállamok közti kereskedelem érintettsége, valamint a verseny torzulása vagy ennek veszélye) egyszerre kell teljesülniük ahhoz, hogy az uniós állami támogatási szabályokat alkalmazni kelljen.
A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt egyedi vizsgálattal az EUMSZ 107. cikkének (1) bekezdése értelmezése szerint a pályázatot állami vagy nem állami támogatásnak minősítheti.
19. Adatvédelmi hozzájárulás